TuSimple, startup samojezdnych ciężarówek, która niedawno ogłosiła swoje wycofanie z rynku amerykańskiego, planuje przeprowadzić aukcję dziesięciu swoich autonomicznych ciężarówek w tym miesiącu. Ciężarówki, wraz z wyposażeniem do badań i rozwoju oraz materiałami biurowymi, zostaną sprzedane w dwóch aukcjach internetowych, z pierwszą zaplanowaną na 23-25 stycznia, a drugą na 6-8 lutego.
Decyzja o aukcji ciężarówek jest symptomem trudności, z jakimi borykają się startupy pojazdów autonomicznych (AV) na dzisiejszym rynku. Na przykład, firma Embark Technologies została sprzedana i zlicytowana zaledwie dwa lata po wejściu na giełdę, natomiast Argo AI, pomimo wsparcia ze strony Forda i Volkswagena, zakończyła działalność pod koniec 2022 roku. Ponadto, Cruise doświadczył problemów operacyjnych po tym, jak jeden z ich AV był zamieszany w wypadek.
TuSimple, założony w 2015 roku, był jednym z wczesnych uczestników w opracowywaniu całkowicie autonomicznych ciężarówek do transportu towarów. Mimo pozycjonowania się jako amerykański startup, otrzymał finansowanie z Chin, co spowodowało zainteresowanie Komitetu ds. Inwestycji Zagranicznych w Stanach Zjednoczonych. Chińscy udziałowcy firmy spowodowali śledztwa FBI i Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. Utrata kluczowej umowy na współtworzenie samojezdnych ciężarówek z Navistarem dodatkowo wpłynęła na cenę akcji TuSimple, która spadła z wysokich $62.58 w lipcu 2021 roku do $0.73 obecnie.
Rok 2023 był rokiem zmieniających się priorytetów dla TuSimple, która początkowo zapowiedziała plany sprzedaży swojego biznesu w Chinach, aby później zdecydować się całkowicie zrezygnować z działalności w USA. W związku z tym firma zwolniła ponad 150 pracowników w grudniu.
W miarę jak TuSimple przygotowuje się do aukcji swoich autonomicznych ciężarówek, trudności, z jakimi borykają się startupy AV, są widoczne. Rynek wymaga przestrzegania przepisów, rozwoju infrastruktury i zaufania publicznego, aby pomyślnie pokonać trudności związane z drogą do autonomijnego transportu.