Tennessee ustanawia precedensowy przepis dotyczący ochrony głosu

Tennessee podejmuje pionierski krok w Stanach Zjednoczonych, ustanawiając pierwsze ustawodawstwo w celu ochrony głosów artystów, kompozytorów i celebrytów przed nadużyciem za pomocą sztucznej inteligencji, w tym tworzenia deepfake’ów. Ustawa ELVIS, akronim od „Zabezpieczenie Podobizny Głosu i Obrazu,” weszła w życie 1 czerwca.

Internet, zwłaszcza platformy takie jak YouTube, doświadczył wzrostu generowanych przez AI interpretacji popularnych utworów z z vintage’owym twistem R&B, nawiązujących do lat 60. i 70., Motownowego brzmienia. Znane utwory są zmieniane nie przez tradycyjnych artystów remiksujących, ale przez algorytmy, budząc pytania i ciekawość wśród słuchaczy.

Jednak przemysł muzyczny jest w defensywie wobec takiego „szkolenia” sztucznej inteligencji, pragnąc zachować kontrolę nad wykorzystywaniem swoich utworów. Stan Tennessee, ojczyzna legendarnego Elvisa Presleya i stolicy muzyki country – Nashville, odpowiedział, wprowadzając ustawę ELVIS 21 marca, przy wsparciu gubernatora Billa Lee i różnych gwiazd muzyki country.

Organizacje krajowe takie jak nagradzana GRAMMY Narodowa Akademia Sztuki Nagraniowej oraz Związek Aktorów Ekranowych – Amerykańska Federacja Telewizyjna i Radiowa (SAG-AFTRA) odegrały rolę w tworzeniu ustawy, która rozszerza ochronę własności intelektualnej na głos artysty.

Ponadto otwarte pismo organizacji non-profit Artists Rights Alliance (ARA), podpisane przez ponad 250 profesjonalistów z branży muzycznej, ostrzega przed potencjalnym „katastroficznym” wpływem sztucznej inteligencji na muzyków i kompozytorów. Do listy sygnatariuszy należą m.in. Norah Jones, Aerosmith, Katy Perry i R.E.M. Ten kolektywny głos podkreśla obawy związane z zastosowaniami AI takimi jak Splice czy Soundful, które mogą generować nową muzykę jednym kliknięciem, budząc zarówno przyjemność, jak i refleksje na temat roli AI w przyszłości muzyki.

Znaczenie ustawy ELVIS: Ustawa ELVIS ustanawia istotny precedens, rozszerzając ochronę praw własności intelektualnej o głosy artystów, co dotychczas było niejasnym obszarem prawa. Wraz ze wzrostem technologii AI, w szczególności uczenia maszynowego i sieci neuronowych, stało się łatwiejsze tworzenie realistycznych symulacji głosu. Ustawa ma na celu zapobieganie nieautoryzowanemu wykorzystaniu głosu, na przykład w deepfake’ach lub nieautoryzowanych reprodukcjach, co mogłoby prowadzić do wykorzystania tożsamości i pracy artysty.

Kluczowe pytania:
– Jak ustawa ELVIS chroni głosy artystów i w jakim stopniu?
– Jaki wpływ ma ustawa na wykorzystanie AI w branży muzycznej?
– Czy to ustawodawstwo może zainspirować inne stany czy nawet federalne prawo do przyjęcia podobnych środków?

Wyzwania i kontrowersje:
– Egzekwowanie prawa może stanowić znaczne wyzwanie, szczególnie biorąc pod uwagę międzynarodowe platformy czy artystów spoza Tennessee.
– Prawo może budzić obawy dotyczące wolności słowa i kreatywnego wykorzystania technologii w celach takich jak parodia, edukacja czy komentarz.
– Mogą wystąpić złożoności w rozróżnianiu między hołdem, używaniem zgodnym z zasadami fair use i naruszeniem, szczególnie gdy sztuczna inteligencja jest zdolna do generowania treści, które blisko przypominają styl czy głos artysty.

Zalety:
– Zapewnia artystom kontrolę i możliwość odwołania się do prawa w przypadku wykorzystania ich głosu, co potencjalnie zapobiega wyzyskowi.
– Stanowi odstraszacz przed nielegalną komercjalizacją głosu artysty bez jego zgody.
– Zachęca do odpowiedzialnego stosowania AI w związku z własnością intelektualną oraz tworzy klarowny ram prawny dla jego zastosowania w branżach twórczych.

Wady:
– Może ograniczyć innowacje i rozwój nowych technologii w branżach kreatywnych.
– Mogłoby ograniczyć wolność twórczą i legalne transformacyjne wykorzystanie głosów w celach artystycznych czy edukacyjnych.
– Może prowadzić do wzrostu sporów sądowych, gdy artyści i firmy borykają się z konsekwencjami prawa.

Niestety, ze względu na ograniczenie w wiedzy o danych, nie mogę potwierdzić żadnych adresów URL do dodatkowych zasobów informacyjnych. Jeśli jednak interesuje Cię dalsza informacja na tematy takie jak własność intelektualna i AI, czy organizacje takie jak SAG-AFTRA i Narodowa Akademia Ochrony Nagraniowego Głosu, polecam odwiedzenie ich oficjalnych stron internetowych bezpośrednio.

The source of the article is from the blog windowsvistamagazine.es

Privacy policy
Contact