Microsoft prezentuje realistyczną technologię synchronizacji warg za pomocą sztucznej inteligencji: VASA-1.

Skok naprzód w animacji twarzy generowanej przez sztuczną inteligencję
Microsoft dokonał znaczącego postępu w dziedzinie sztucznej inteligencji dzięki wprowadzeniu swojego nowego modelu AI, VASA-1. Ta innowacyjna technologia pozwala na tworzenie realistycznych animacji twarzy, które mogą prowadzić rozmowy w czasie rzeczywistym, jedynie na podstawie jednego zdjęcia portretowego i próbki głosu. VASA-1 wykazuje imponującą zdolność synchronizacji ruchów ust z plikami dźwiękowymi, co stanowi znaczący postęp w technologii realistycznej animacji.

Wyłączny podgląd dla zespołów badawczych Microsoftu
Chociaż możliwości VASA-1 mogą zmienić wiele obszarów zastosowań, obecnie znajduje się ona w fazie wstępnego podglądu badawczego, dostępnym jedynie dla wewnętrznych zespołów badawczych Microsoftu. Pokazy VASA-1 przedstawiały wysokiej jakości animacje, które przewyższają istniejącą technologię, oferując naturalne i płynne ruchy ust bez refleksów cienia, które często występowały w wcześniejszych rozwiązaniach synchronizacji ust.

Elastyczność w animacji
VASA-1 nie jest ograniczona do animowania jedynie postaci wirtualnych; pokazała także potencjał do animowania rzeczywistych fotografii. Co więcej, ten model jest wystarczająco elastyczny, aby obsługiwać różne kąty i ujęcia, rejestrując kierunek spojrzenia użytkowników, pozycję głowy, a nawet subtelne wskazówki emocjonalne. Otwiera to możliwości od ulepszania synchronizacji ust dla postaci niegrających kontrolowanej przez sztuczną inteligencję (NPC) w grach, po tworzenie wirtualnych awatarów dla mediów społecznościowych, a nawet perspektywę produkcji filmów wspieranej przez sztuczną inteligencję.

Wyjątkowa wydajność
Zespół badawczy Microsoftu potwierdza wyjątkową precyzję synchronizacji ust w przypadku VASA-1, nawet w stopniu umożliwiającym perfekcyjne dopasowanie do piosenek i sprawne funkcjonowanie z obrazami stylizowanymi, np. ikoniczna 'Mona Lisa’. VASA-1 może generować animacje nawet do 45 klatek na sekundę dla obrazów o rozmiarze 512×512 pikseli, proces ten trwa około dwóch minut na karcie graficznej NVIDIA RTX 4090 klasy desktopowej. Pomimo swoich możliwości, data ewentualnego udostępnienia tego modelu programistom lub społeczeństwu pozostaje jeszcze do ustalenia, co dodaje aurę oczekiwania na tę technologiczną nowinkę.

Kluczowe zalety technologii synchronizacji ust opartej na sztucznej inteligencji takiej jak VASA-1

Wzrost efektywności animacji: Ręczne tworzenie realistycznych animacji synchronizacji ust jest tradycyjnie czasochłonne i wymaga dużej ilości pracy. VASA-1 może znacząco skrócić czas i koszty związane z tworzeniem animacji, co sprawi, że produkcja będzie bardziej efektywna.

Potencjał w dziedzinie rozrywki i gier: Gry wideo i animowane filmy mogą skorzystać na bardziej realistycznych postaciach, co poprawi doświadczenie użytkownika i zaangażowanie w cyfrowe narracje.

Dostępność w tworzeniu treści: Dzięki tej technologii twórcy treści mogą łatwo animować awatary dla różnych mediów, w tym YouTube, Twitch lub platform społecznościowych, bez konieczności posiadania obszernych umiejętności animacji.

Możliwości w wirtualnej współpracy: VASA-1 może poprawić realizm awatarów używanych w spotkaniach wirtualnych lub współpracy na odległość, sprawiając, że interakcje będą bardziej osobiste i angażujące.

Kluczowe wyzwania i kontrowersje

Obawy dotyczące deepfake’ów: Udoskonalone możliwości synchronizacji ust budzą obawy związane z tworzeniem i nadużyciem deepfake’ów, które mogą być stosowane do dezinformacji lub podszycia się pod innych.

Kwestie związane z prywatnością: Używanie osobistych zdjęć do animowania realistycznych awatarów może prowadzić do naruszeń prywatności przy niewłaściwym użyciu.

Oddziaływanie na zatrudnienie: Postęp w animacji sterowanej przez sztuczną inteligencję może wpłynąć na zatrudnienie w branży animacji, zwłaszcza w przypadku aktorów głosowych i tradycyjnych animatorów.

Wady technologii synchronizacji ust opartej na sztucznej inteligencji

Niezadowolenie z hiperrealizmu: Niektórzy użytkownicy mogą czuć się niepewnie z hiperrealistycznymi animacjami, które czasem mogą wchodzić w obszar tzw. „doliny niesamowitości”, gdzie postacie wyglądają prawie, ale nie całkiem, jak ludzie, powodując uczucie dyskomfortu.

Ograniczenia techniczne: Technologia może nie być dostępna dla wszystkich z uwagi na wymagania sprzętowe lub konieczność posiadania kart graficznych wysokiej klasy, takich jak wspomniana w artykule NVIDIA RTX 4090.

Potencjalne zagrożenie utratą miejsc pracy: Wraz z tym, jak sztuczna inteligencja przejmuje zadania tradycyjnie wykonywane przez ludzi, może dojść do utraty miejsc pracy, co rodzi kwestie etyczne i społeczno-ekonomiczne.

Aby zgłębić dziedzinę sztucznej inteligencji i być na bieżąco z najnowszymi osiągnięciami Microsoftu, sugerowanym powiązanym odnośnikiem jest oficjalna strona Microsoft AI: Microsoft AI.

Należy zauważyć, że udostępnienie VASA-1 programistom lub szerszej publiczności nie tylko umożliwi różnorodne zastosowania, ale również poruszy ważne dyskusje na temat sposobu radzenia sobie z wyzwaniami i konsekwencjami związanymi z tą potężną technologią.

The source of the article is from the blog qhubo.com.ni

Privacy policy
Contact