Twarde czasy dla artystów: AI a prawa twórców

Przed nami rewolucja sztucznej inteligencji (AI), która wywołuje debaty w różnych branżach na całym świecie. Czy stanie się krainą niekończących się możliwości czy może groźnym zagrożeniem dla ludzkiej kreatywności? Sektor rozrywkowy, w tym utalentowani artyści, szczególnie martwią się o swoją przyszłość w tej epoce sterowanej przez sztuczną inteligencję.

W otwartym liście podpisanym przez 200 światowych gwiazd śpiewu, w tym Katy Perry, Zayn Malik i Billie Eilish, apel do programistów AI, firm technologicznych, platform i usług muzycznych cyfrowych jest jasny: przestańcie dewaluować muzykę i naruszać prawa ludzkich artystów. Artyści obawiają się, że dźwięki i obrazy generowane przez AI stanowią zagrożenie dla ich zdolności do ochrony prywatności, tożsamości, muzyki i źródeł utrzymania.

To zagadnienie nie ogranicza się do zachodniej branży rozrywkowej. Bollywood, tętniący życiem indyjski przemysł filmowy, również wyraził obawy co do potencjalnego szkodliwego wpływu, jaki może przynieść ze sobą AI dla pracowników tej branży i ich własności intelektualnych. Aktor Amitabh Bachchan, jedna z największych gwiazd Bollywoodu, wyraził obawy o utratę kontroli nad swoimi wizerunkami. Już teraz zgłaszane są naruszenia i nadużycia praw własności intelektualnej.

Jednym z takich przypadków jest sprawa Vijay Vikram Singha, znanej głosowej postaci z popularnych indyjskich programów jak „Bigg Boss” i „Indian Idol”. Singh podpisał umowę w 2018 roku, aby udostępnić swój głos do szkolenia maszyn w technologii przekształcania tekstu w mowę. Teraz, sześć lat później, przygotowuje pozew przeciwko firmie za wykorzystanie jego głosu w sposób, którego nie zamierzał podpisując umowę. Głos Singha został szeroko wykorzystany, rozszerzając zakres poza jego początkową umowę. To powszechne nadużycie i klonowanie głosów rodzi nie tylko obawy etyczne, ale także szkodzą interesom artystów.

W branży muzycznej firmy takie jak Splice, MusicFlow i Soundraw wykorzystują AI do usprawnienia różnych zadań, takich jak pis
owanie tekstów piosenek, tworzenie bitów a nawet naśladowanie głosów artystów do śpiewania. Jednak rodzi to poczucie niepewności wśród dyrektorów muzycznych, kompozytorów, producentów, inżynierów dźwięku, artystów wokalnych i śpiewaków.

Technologia klonowania głosu staje się coraz łatwiej dostępna dla ogółu społeczeństwa, z wieloma platformami technologicznymi oferującymi ją za darmo. Potencjalne zagrożenie dla własności intelektualnej podkreśla fakt, że platformy pozwalają użytkownikom odtwarzać słynne utwory śpiewane przez znanych artystów lub naśladować głosy polityków i celebrytów za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Ta dostępność i łatwość klonowania głosów rodzi obawy co do źródeł utrzymania artystów.

Badanie przeprowadzone przez amerykańskie doradztwo CVL Economics ujawnia, że 57% kierowniczej kadry i menedżerów w różnych branżach rozrywkowych uważa, że kompozytorzy, inżynierowie dźwięku, autorzy tekstów piosenek i autorzy pisemni są podatni na wpływy AI. Spodziewają się, że te role doświadczą znaczących zmian w ciągu najbliższych trzech lat.

Ni.

The source of the article is from the blog aovotice.cz

Privacy policy
Contact