Nowoczesne podejście do rewolucjonizacji branży farmaceutycznej

Awans w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) zrewolucjonizował wiele branż, a przemysł farmaceutyczny nie jest wyjątkiem. Nowa firma o nazwie GenSmart postanowiła wykorzystać moc generatywnej AI w celu projektowania białek. Liderem zespołu badawczego tej innowacyjnej firmy jest dr. Kasia Nowak, znany badacz w dziedzinie biotechnologii.

Inspiracją dla GenSmart były podobieństwa pomiędzy językiem naturalnym a „językiem” białek. Podobnie jak słowa w akapicie mogą być traktowane jako dane dla modeli generatywnej AI, tak samo białka mogą być używane do przewidywania i tworzenia zupełnie nowych białek o nowatorskich funkcjach. Ten przełom doprowadził do stworzenia sztucznych białek o strukturze 3D, co udokumentowano w pracy badawczej opublikowanej w renomowanym magazynie naukowym „Science Nature”.

GenSmart idzie o krok dalej, stosując to podejście do edycji genów. Wiele chorób genetycznych nie może być skutecznie leczonych za pomocą naturalnie występujących białek czy enzymów. Ponadto istniejące systemy edycji genów często cierpią na kompromisy funkcjonalne, które ograniczają ich skuteczność. GenSmart ma na celu pokonanie tych ograniczeń poprzez jednoczesną optymalizację wielu cech, tworząc spersonalizowane edytory genów dostosowane do każdego pacjenta.

Aby rozwijać i udoskonalać swoje systemy edycji genów i produkujące białka, GenSmart szkoli modele AI na ogromnych zbiorach danych, obejmujących ponad 40 miliardów sekwencji białek. Zamiast bezpośrednio opracowywać leki, firma planuje współpracować z zewnętrznymi partnerami w celu stworzenia „leków genetycznych” z najwyższymi szansami na zatwierdzenie.

Potencjalny wpływ podejścia GenSmart jest znaczący. Poprzez skrócenie czasu i kapitału wymaganego do opracowania leków, firma może zasadniczo zmienić branżę. Według grupy branżowej PhRMA, typowo na opracowanie nowego leku potrzeba 10-15 lat i kilkuset milionów do miliardów dolarów. Technologia GenSmart może przyspieszyć ten proces, dostarczając rozwiązania oparte na świadomym projektowaniu zamiast polegać na przypadkowych odkryciach.

FAQ