Technologiczna rewolucja: Polska wkracza w erę sztucznej inteligencji

W czwartek historia zapisana została w europejskich annałach, gdy Unia Europejska przyjęła przełomowy dokument – Ustawę o Sztucznej Inteligencji. Dokument ten stanowi kompleksowe ramy, mające na celu zarówno zapobieżenie ryzykom związanym z sztuczną inteligencją, jak i ochronę społeczeństwa. Ustawa ta nie tylko stanowi precedens dla samej UE, ale także dla reszty świata. Unia Europejska uważa, że regulując sztuczną inteligencję w oparciu o jej potencjał do wyrządzania szkód, można osiągnąć równowagę między postępem technologicznym a ochroną podstawowych praw. Celem jest stworzenie bardziej ludzkocentrycznego podejścia do technologii.

Aby osiągnąć to założenie, Ustawa o Sztucznej Inteligencji UE podchodzi bardzo skrupulatnie. Określa ona sztuczną inteligencję jako „system oparty na maszynie, zaprojektowany do działania z różnymi poziomami autonomii”, co obejmuje popularne chatboty takie jak ChatGpt i Gemini. Systemy sztucznej inteligencji są następnie klasyfikowane na trzy kategorie: niskiego ryzyka, średniego ryzyka i wysokiego ryzyka. Systemy wysokiego ryzyka, takie jak te używane w bankach, szkołach czy infrastrukturze krytycznej, podlegają bardziej restrykcyjnym regulacjom. Muszą być precyzyjne, nadzorowane przez człowieka i podlegać ciągłej kontroli. Jeśli systemy wysokiego ryzyka bezpośrednio wpływają na obywateli, jednostki mają prawo kwestionować ich stosowanie.

Dodatkowo, Ustawa o Sztucznej Inteligencji UE zakazuje pewnych systemów sztucznej inteligencji, które mają potencjał wyrządzić szkody i negatywnie wpłynąć na życie ludzi. Na przykład, systemy oceniania społecznego, które klasyfikują jednostki na podstawie ich zachowania lub osobowości, są surowo zabronione. Odróżnia to UE od krajów takich jak Chiny, które wprowadziły takie systemy. Jednak ustawa ma wyłączenia dla narzędzi sztucznej inteligencji stosowanych w celach wojskowych, obronnych, bezpieczeństwa narodowego i badań naukowych. Narzędzia rozpoznawania twarzy są dozwolone, lecz ograniczone do użytku przez agencje egzekwowania prawa.

Ustawa również zajmuje się problemem deepfake’ów, wymagając, aby wszelkie sztucznie generowane lub zmienione treści były jasno oznaczone. Osoby, firmy i organizacje są zachęcane do sygnalizowania wszelkich przypadków manipulowanych treści. Ustawa dotyczy również AI generatywnej, czyli typu sztucznej inteligencji, która może tworzyć różne formy treści, takie jak tekst, obrazy i dźwięk. Aby spełnić wymagania UE, systemy AI generatywne muszą przestrzegać praw autorskich i zapewniać transparentny dostęp do danych wykorzystywanych do treningu.

Aby zapewnić zgodność, Ustawa o Sztucznej Inteligencji UE wprowadza grzywny w wysokości od 7,5 miliona euro do 35 milionów euro za niedopełnienie obowiązków, podanie fałszywych informacji organom regulacyjnym, naruszenie postanowień ustawy lub opracowanie i wdrożenie zakazanych narzędzi sztucznej inteligencji.

Podczas gdy firmy technologiczne ogólnie przyjęły z zadowoleniem ustawę o sztucznej inteligencji UE, istnieją obawy dotyczące konkretnych szczegółów i wdrożenia. Ustawa ma wejść w życie w maju, ale firmy będą miały dwa lata na dostosowanie się przed rozpoczęciem wdrażania w 2025 roku.

Podczas gdy UE przewodzi w tej kwestii, Stany Zjednoczone mają swoje własne regulacje, nakazujące deweloperom AI dzielenie się danymi z rządem. Chiny również wprowadziły mozaikę praw dotyczących sztucznej inteligencji. W miarę jak świat rozpoznaje potencjalne niebezpieczeństwa sztucznej inteligencji, prawdopodobne jest, że inne kraje również przyjmą swoje własne regulacje.

FAQ:

Q: Co to jest Ustawa o Sztucznej Inteligencji UE?

A: Ustawa o Sztucznej Inteligencji UE to kompleksowa ramowa ustawa mająca na celu rozwiązanie ryzyk związanych z sztuczną inteligencją, promując innowacje i chroniąc prawa podstawowe.

Q: Jak UE definiuje sztuczną inteligencję?

A: UE definiuje sztuczną inteligencję jako „system oparty na maszynie, zaprojektowany do działania z różnymi poziomami autonomii”.

Q: Jakie są kategorie systemów sztucznej inteligencji w ramach Ustawy o Sztucznej Inteligencji UE?

A: Systemy AI są klasyfikowane jako niskiego, średniego lub wysokiego ryzyka, przy czym systemy wysokiego ryzyka podlegają bardziej rygorystycznym regulacjom.

Q: Jakie są przykłady systemów sztucznej inteligencji wysokiego ryzyka?

A: Systemy sztucznej inteligencji wysokiego ryzyka obejmują te używane w bankowości, szkołach i infrastrukturze krytycznej.

Q: Czy systemy oceniania społecznego mogą być używane zgodnie z Ustawą o Sztucznej Inteligencji UE?

A: Nie, systemy oceniania społecznego, które klasyfikują jednostki na podstawie zachowania lub osobowości, są ścisłe zakazane.

Q: Czy istnieją kary za nieprzestrzeganie Ustawy o Sztucznej Inteligencji UE?

A: Tak, kary w wysokości od 7,5 miliona euro do 35 milionów euro mogą być nałożone za różne naruszenia ustawy.

Q: Kiedy Ustawa o Sztucznej Inteligencji UE wejdzie w życie?

A: Ustawa o Sztucznej Inteligencji UE ma zostać przyjęta w maju, a wdrażanie rozpocznie się w 2025 roku.

Źródła:
Komisja Europejska – Sztuczna Inteligencja

Kluczowe terminy i definicje:
– Sztuczna Inteligencja (AI): System oparty na maszynie, zaprojektowany do działania z różnymi poziomami autonomii.
– AI niskiego ryzyka: Systemy AI, które stwarzają minimalne ryzyka i podlegają mniejszym regulacjom.
– AI średniego ryzyka: Systemy AI, które stwarzają umiarkowane ryzyka i podlegają średnim regulacjom.
– AI wysokiego ryzyka: Systemy AI, które stwarzają znaczne ryzyka i podlegają rygorystycznym regulacjom.
– Deepfake: Sztucznie generowana lub zmieniona treść, takie jak obrazy czy filmy, które mogą wprowadzać w błąd.
– AI generatywna: Systemy AI zdolne do tworzenia różnych form treści, takich jak tekst, obrazy i dźwięk.
– Rozpoznawanie twarzy: Technologia identyfikująca lub weryfikująca osoby na podstawie ich cech twarzy.

Powiązane linki:
Komisja Europejska – Sztuczna Inteligencja

The source of the article is from the blog myshopsguide.com

Privacy policy
Contact