Valve niedawno ogłosiło, że Steam będzie teraz akceptować gry stworzone przy użyciu narzędzi AI generatywnego, pod warunkiem, że deweloperzy będą ujawniać korzystanie z AI. Ten ruch otwiera nowe możliwości dla twórców gier i społeczności graczy. Choć istnieją obawy dotyczące implikacji etycznych AI generatywnego, potencjał innowacji i kreatywności nie może być niedoceniony.
Według badania przeprowadzonego przez Konferencję Twórców Gier, okazało się, że 31% spośród 3000 respondentów osobiście korzysta z AI generatywnego w swojej pracy, podczas gdy 18% zdradziło, że ich koledzy z pracy go wykorzystują. Oznacza to, że 49% studiów gier wykorzystuje AI generatywne w pewnym stopniu, choć nie zawsze bezpośrednio dostrzegalne przez graczy.
Narzędzia AI generatywne wywołały kontrowersje, zwłaszcza gdy są używane do generowania projektów artystycznych, pisania i dźwięków, które gracze bezpośrednio doświadczają. Niektórzy deweloperzy gier spotkali się z krytyką za poleganie na aktywach generowanych przez AI, jak w przypadku nadchodzącej gry Square Enixa, Foamstars, która wykorzystała pomoc AI tylko w małej części swojej zawartości. Podobnie, użycie AI generatywnego przy tworzeniu linii dialogowych w The Finals spotkało się z krytyką.
Mimo to, AI generatywne wykracza poza widoczne i słyszalne aspekty gier. Może być wykorzystywane do generowania skrawków kodu, automatyzacji powtarzających się zadań i przyspieszania tworzenia zawartości. Organizatorzy badania zauważyli, że deweloperzy wyrazili zainteresowanie pomocą w kodowaniu i znalezieniem sposobów na ulepszenie procesu tworzenia treści.
Co ciekawe, okazało się, że AI generatywne najczęściej jest używane w dziedzinach finansów, marketingu, PR, produkcji i zarządzania, a nie w dziale narracji, sztuki, dźwięku i jakości. Mówi to o tym, że technologia odgrywa znaczącą rolę w kilku kluczowych obszarach przemysłu gier.
Mimo swojej oczywistej popularności, badanie uwidoczniło również obawy dotyczące etyki korzystania z AI generatywnego. Istotny odsetek respondentów wyraził obawy dotyczące potencjalnej utraty miejsc pracy wynikającej z wykorzystania tej technologii. Wzywano do odpowiedzialnego i etycznego wdrażania AI, a nie zastępowania ludzi. Inni podkreślali potrzebę regulacji dotyczących praw autorskich i kwestii etycznych.
W równoległym wzroście AI generatywnego, zainteresowanie innymi kontrowersyjnymi technologiami, takimi jak NFT i kryptowaluty, zdaje się maleć. Mniej deweloperów wyraziło entuzjazm dla tych technologii w tegorocznym badaniu GDC, co wskazuje na zmieniające się trendy w branży gier.
Decyzja Valva o uwzględnieniu gier rozwijanych przy użyciu AI generatywnego stanowi ekscytujący zwrot dla branży. Pod warunkiem, że deweloperzy będą transparentni w sprawie korzystania z AI, można przewidzieć wzrost liczby kreatywnych i innowacyjnych doświadczeń w grach w bliskiej przyszłości. Ważne jednak jest kontynuowanie dyskusji i rozwiązywanie wyzwań etycznych, jakie stawia ta technologia, zapewniając jej odpowiedzialne i korzystne włączenie w krajobraz gier.
Sekcja FAQ:
1. Co to jest AI generatywne?
AI generatywne odnosi się do wykorzystania narzędzi i algorytmów sztucznej inteligencji do generowania treści, takich jak projekty artystyczne, pisanie, dźwięki i fragmenty kodu. Może automatyzować powtarzające się zadania i przyspieszać tworzenie treści w różnych dziedzinach, w tym w tworzeniu gier.
2. Jakie ogłosiła Valve dotyczące AI generatywnego i Steam?
Valve ogłosiło, że Steam teraz będzie akceptować gry stworzone przy użyciu narzędzi AI generatywnego, pod warunkiem, że deweloperzy będą ujawniać korzystanie z AI. Ta decyzja otwiera nowe możliwości dla twórców gier, aby wprowadzali AI generatywne do swoich gier.
3. Ile deweloperów gier korzysta z AI generatywnego?
Według badania przeprowadzonego przez Konferencję Twórców Gier, 31% spośród 3000 respondentów osobiście korzysta z AI generatywnego w swojej pracy, podczas gdy 18% zgłosiło, że ich koledzy z pracy go wykorzystują. Oznacza to, że około 49% studiów gier wykorzystuje AI generatywne w pewnym stopniu.
4. Jakie są obawy etyczne dotyczące AI generatywnego w grach?
AI generatywne wywołało kontrowersje, gdy jest używane do generowania projektów artystycznych, pisania, dźwięków i innych aspektów gier. Niektórzy deweloperzy spotkali się z krytyką za poleganie na aktywach generowanych przez AI, co może mieć wpływ na kreatywny wkład ludzkich twórców. Wielu obawia się także utraty miejsc pracy i konieczności odpowiedzialnego i etycznego wdrażania AI generatywnego.
5. W jakich obszarach tworzenia gier AI generatywne jest najczęściej wykorzystywane?
Badanie wykazało, że AI generatywne najczęściej jest używane w dziedzinach finansów, marketingu, PR, produkcji i zarządzania, a nie w dziale narracji, sztuki, dźwięku i jakości. Wskazuje to, że ta technologia odgrywa znaczącą rolę w kilku kluczowych obszarach przemysłu gier.
Kluczowe pojęcia i żargon:
– AI generatywne: Wykorzystanie narzędzi i algorytmów sztucznej inteligencji do generowania treści.
– Steam: Platforma cyfrowej dystrybucji gier wideo.
– Konferencja Twórców Gier (GDC): Coroczna konferencja dla twórców gier wideo.
– Aktywa generowane przez AI: Treści stworzone przez narzędzia AI generatywnego, takie jak projekty artystyczne, pisanie i dźwięki, wykorzystywane w grach.
– NFT (Non-fungible tokens): Niefungowalne tokeny, które pozwalają na posiadanie unikalnych cyfrowych przedmiotów.
– Kryptowaluta: Cyfrowa waluta, która wykorzystuje kryptografię do bezpiecznych transakcji finansowych.
Powiązane linki:
– Steam
– Konferencja Twórców Gier
The source of the article is from the blog jomfruland.net