Wykorzystanie sztucznej inteligencji w celu redukcji chmur kondensacyjnych i zwalczania zmian klimatycznych

Niedawne badania sugerują, że sztuczna inteligencja (SI) może odgrywać kluczową rolę w zapobieganiu tworzeniu przez samoloty szkodliwych dla klimatu chmur kondensacyjnych. Chmury kondensacyjne, widoczne jako pióropusze za samolotami na niebie, okazały się zatrzymywać wystarczająco dużo ciepła, by stanowić około 35% wpływu sektora lotniczego na klimat. Aby skutecznie przeciwdziałać temu problemowi, Google i Breakthrough Energy Ventures przeprowadziły wspólne badania, w których wykorzystano mapy przewidywań chmur kondensacyjnych generowane przez SI. Dzięki tym mapom piloci mogliby dokonywać drobnych dostosowań wysokości podczas lotów, co pozwoliłoby zmniejszyć tworzenie chmur kondensacyjnych o ponad 50%.

W badaniach wykorzystano obrazy satelitarne, dane pogodowe i informacje o trasach lotów, aby zidentyfikować trasy, które najbardziej przyczyniają się do powstawania chmur kondensacyjnych. Podczas 70 testowych lotów piloci otrzymywali dane generowane przez SI i z powodzeniem dokonywali niezbędnych dostosowań wysokości, aby uniknąć tworzenia chmur kondensacyjnych. To dowodzi, że przewidywania mogą być skutecznie wykorzystywane do zapobiegania powstawaniu chmur kondensacyjnych.

Choć wyniki są obiecujące, linie lotnicze muszą wziąć pod uwagę pewne czynniki. Zgodnie z badaniami, schodzenie w celu uniknięcia chmur kondensacyjnych powoduje około 2% większe spalanie paliwa. Jednak ważne jest priorytetyzowanie redukcji emisji dwutlenku węgla, ponieważ nadmiernie emitowane gazy cieplarniane przyczyniają się do zmian klimatycznych. Lotnictwo odpowiada za około 3,5% zmian klimatu spowodowanych przez człowieka, dlatego istotne jest znalezienie zrównoważonych rozwiązań.

Badania wykazały również, że nie wszystkie loty muszą unikać chmur kondensacyjnych, aby mieć istotny wpływ. Tylko około 15% lotów musi dokonywać dostosowań, co prowadzi do około 0,3% większego zużycia paliwa w całej flocie linii lotniczych. Zbalansowanie wpływu na środowisko z wydajnością operacyjną i bezpieczeństwem jest niezbędne.

Patrząc w przyszłość, włączenie unikania chmur kondensacyjnych do planów lotu przed startem może zmniejszyć obciążenie wież kontrolnych i zwiększyć efektywność. Ta kosztowo skuteczna strategia ograniczania ocieplenia może być wdrożona w całej branży lotniczej w ciągu najbliższych dwóch do pięciu lat. American Airlines, która uczestniczyła w badaniach, już dzieli się swoimi doświadczeniami z innymi liniami lotniczymi, co podkreśla potencjał szerokiego przyjęcia tego rozwiązania opartego na SI.

Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i wdrożeniu środków unikania chmur kondensacyjnych, branża lotnicza może podjąć znaczący krok w kierunku zmniejszenia wpływu na klimat i ochrony planety dla przyszłych pokoleń.

The source of the article is from the blog j6simracing.com.br

Privacy policy
Contact