Autonomiczne autobusy zyskują popularność w Japonii jako rozwiązanie dla problemu braku kierowców

Nowy sondaż przeprowadzony przez Kyodo News ujawnił, że coraz więcej prefektur japońskich rozważa wprowadzenie autonomicznych autobusów jako środka zaradczego na coraz większy problem braku kierowców w kraju. Spośród 47 prefektur w Japonii, 32 rozważają wykorzystanie autobusów autonomicznych poziomu 4, które są w pełni zautomatyzowane w określonych warunkach. Oznacza to około 68% wszystkich objętych sondażem prefektur.

Ponadto, kiedy zapytano o plany eksperymentowania lub używania autobusów poziomu 2, które pozwalają kierowcom otrzymać pomoc w hamowaniu i przyspieszaniu, liczba zainteresowanych prefektur wzrosła do 36. Te postępy nastąpiły po rewizji japońskiego prawa drogowego w kwietniu zeszłego roku, która umożliwiła działanie bezzałogowych pojazdów poziomu 4 na drogach publicznych.

Podczas gdy trwają przygotowania do wprowadzenia autonomicznych autobusów w transporcie indywidualnym podczas Expo 2025 w Osace, tylko kilka prefektur, takich jak Fukui i Fukuoka, już podjęło ostateczną decyzję o wprowadzeniu autobusów poziomu 4 do transportu publicznego. Jednak większość prefektur, około 30, wciąż przebywa w fazie rozważań, zastanawiając się nad możliwością wykorzystania tych autobusów.

Wprowadzenie autonomicznych autobusów motywowane jest przede wszystkim koniecznością rozwiązania problemu braku siły roboczej oraz poprawy dostępności transportu, zwłaszcza w odległych obszarach górskich. Sektor transportu od dłuższego czasu boryka się z niedoborem kierowców, a planowane wprowadzenie limitów czasu pracy dla kierowców od kwietnia powoduje, że problem ten staje się jeszcze bardziej palący.

Mimo rosnącego zainteresowania autonomicznymi autobusami, trwają obawy dotyczące bezpieczeństwa. Wiele prefektur podkreśliło wagę zapewnienia bezpieczeństwa i opłacalności przed wprowadzeniem takich systemów. Już podczas próbnych jazd autobusów autonomicznych zgłoszono przypadki nawet drobnych kolizji. Istnieją również sytuacje, w których kamery zamontowane na samochodach błędnie identyfikują deszcz i śnieg jako przeszkody, powodując nieoczekiwane zatrzymanie się pojazdów.

Kolejnym znaczącym wyzwaniem jest akceptacja społeczna. W sondażu przeprowadzonym przez Instytut Badań Marketingowych MM, 40% spośród 3000 respondentów wymieniło obawy dotyczące bezpieczeństwa jako wadę pojazdów bezzałogowych. Takashi Hikasa, ekspert w dziedzinie autonomicznej jazdy, podkreśla wagę zrozumienia i współpracy społecznej w skutecznym wprowadzeniu autonomicznych autobusów. Podczas gdy potencjał zmniejszenia wypadków spowodowanych błędami człowieka jest wysoki dzięki technologii autonomicznej jazdy, istnieje również ryzyko, że te pojazdy popełnią podstawowe błędy, których nie popełniałyby osoby.

W miarę jak perspektywa wprowadzenia autonomicznych autobusów staje się coraz bardziej realna w Japonii, ważne jest, aby władze rozwiązały obawy dotyczące bezpieczeństwa i zdobyły poparcie społeczne, aby zapewnić skuteczną integrację tych innowacyjnych rozwiązań transportowych.

The source of the article is from the blog elblog.pl

Privacy policy
Contact