Unia Europejska opowiada się za odpowiedzialnym wykorzystaniem sztucznej inteligencji poprzez przełomowe przepisy.

Ministrowie europejscy osiągnęli konsensus w sprawie przełomowych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji. Ministrowie Unii Europejskiej jednomyślnie zgodzili się na historyczne i przełomowe przepisy regulujące sztuczną inteligencję (SI). Nowe prawo zostało zaprojektowane specjalnie w celu regulacji sytuacji wysokiego ryzyka, w tym działań w obszarze egzekwowania prawa i procesów rekrutacji.

Belgijski Sekretarz Stanu ds. Spraw Cyfrowych przyznał znaczenie tych przełomowych przepisów. Podkreślił rolę tych regulacji w radzeniu sobie z globalnym wyzwaniem technologicznym i tworzeniu możliwości dla społeczeństw i gospodarek.

Europejskie prawo pozwala na używanie SI, zakazując jej gdy technologia zagraża ludziom. Określa ono surowe przepisy dotyczące systemów wysokiego ryzyka, zezwalając na ich użycie tylko wtedy, gdy udowodniono, że przestrzegają one prawa podstawowe.

Nowe prawo dotyczące SI zakazuje systemów dyskryminacyjnych. Systemy wykorzystujące kategoryzację biometryczną na podstawie przekonań politycznych, religijnych, filozoficznych, rasy lub płci są zabronione zgodnie z nowymi przepisami. Ponadto, prawo uniemożliwia wykorzystanie manipulacji behawioralnej i zakazuje systemów oceniających ludzi na podstawie zachowań lub cech osobistych.

Te regulacje mają na celu zapobieganie niekontrolowanemu rozwojowi lub tworzeniu baz danych twarzowych, które są rejestrowane losowo za pomocą internetu lub za pomocą nagrań dźwiękowych i wizyjnych.

Choć prawo nakłada te ograniczenia, przewiduje ono również możliwość stosowania kamery identyfikacji biometrycznej przez siły bezpieczeństwa za zezwoleniem sądowym w celu zapobieżenia zagrożeniom terrorystycznym, na przykład.

Obowiązkowe etykietowanie treści i certyfikacja rynku SI. Stworzone przez SI treści, takie jak teksty, obrazy lub filmy, muszą być sklasyfikowane w celu ochrony widzów przed dezinformacją generowaną przez tzw. deepfake. Systemy wysokiego ryzyka muszą otrzymać certyfikat od akredytowanych instytucji przed wejściem na rynek UE, nadzorowanym przez nowe Biuro ds. SI.

Niestosowanie się do prawa może skutkować grzywnami do 35 milionów euro lub 7% rocznego obrotu firmy, zależnie od charakteru naruszającej podmiotu.

Inicjatywa ustawy dotyczącej SI została zaproponowana po raz pierwszy przez Komisję Europejską w kwietniu 2021 roku, w czasie prezydencji Portugalii w Radzie UE.

Fakty:
– Unia Europejska (UE) ma historyczne fundamenty w regulacji nowych technologii i wcześniej wprowadziła Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych (RODO), które miało także wpływ globalny.
– Systemy SI stwarzają wiele problemów etycznych, w tym kwestie związane z uprzedzeniami, ochroną prywatności oraz wyzwaniami związanymi z automatyzacją i zatrudnieniem.
– Podejście Komisji Europejskiej do regulacji SI opiera się na wizji „godnej zaufania SI”, która obejmuje SI zgodne z prawem, etyczne i solidne.

Ważne pytania i odpowiedzi:
Jakie rodzaje systemów SI uznaje się za „wysokiego ryzyka”?
Systemy SI wysokiego ryzyka obejmują te, które są wykorzystywane w krytycznej infrastrukturze (np. transport), edukacji lub szkoleniach zawodowych, zarządzaniu pracownikami, usługach publicznych i prywatnych (np. scoring kredytowy), egzekwowaniu prawa, zarządzaniu migracją, azylem oraz kontrolą granic, administrowaniu sprawiedliwości oraz procesach demokratycznych.

Dlaczego UE stosuje podejście regulacyjne wobec SI?
UE dąży do zapewnienia, że systemy SI są transparentne, śledzalne i przestrzegają fundamentalnych praw. Ponadto chcą oni ustanowić pewność prawną w celu ułatwienia inwestycji i innowacji w dziedzinie SI.

Jak ustawa o SI klasyfikuje i reguluje systemy SI o niskim ryzyku?
Niskie aplikacje SI o niskim ryzyku podlegają minimalnym wymaganiom. Mogą one obejmować systemy SI do gier wideo lub filtrów antyspamowych. Dostawcy SI o niskim ryzyku mogą być zachęcani do przestrzegania dobrowolnych kodeksów postępowania.

Kluczowe wyzwania i kontrowersje:
– Zbalansowanie innowacji z regulacją: Zbyt surowe przepisy mogą hamować innowacje w dziedzinie SI, podczas gdy zbyt łagodne mogą prowadzić do nadużyć i naruszania praw podstawowych.
– Międzynarodowy wpływ i zgodność: Ustawodawstwo UE może wpłynąć na międzynarodowe firmy i wyznaczyć globalny trend regulacyjny, co może prowadzić do kontrowersji dotyczących jurysdykcji i standardów zgodności, które muszą spełniać firmy spoza UE.
– Obawy dotyczące prywatności kontra środki bezpieczeństwa: Zezwolenie na identyfikację biometryczną w celach bezpieczeństwa może budzić kontrowersje, ze względu na obawy dotyczące masowej inwigilacji i wpływu na prywatność i wolność obywateli.

Zalety:
– Promowanie rozwoju etycznej i godnej zaufania SI.
– Umożliwianie jasności i przewidywalności prawnie dla firm inwestujących w SI.
– Potencjał stania się globalnym standardem regulacyjnym, wpływając na normy międzynarodowe w zakresie SI.

Wady:
– Może spowolnić tempo innowacji w dziedzinie SI w ramach UE z powodu obciążenia regulacyjnego.
– Potencjalny konflikt z innymi reżimami regulacyjnymi, zwłaszcza tam, gdzie systemy SI są globalne.
– Obawy dotyczące skuteczności egzekwowania takich przepisów w różnych państwach członkowskich UE.

Aby uzyskać dalsze informacje, zapraszamy na oficjalną stronę internetową Unii Europejskiej: Unia Europejska. Proszę pamiętać, że zgodnie z moją ostatnią aktualizacją z 2023 roku, zewnętrzne linki należy sprawdzić pod kątem ich aktualności i istotności.

The source of the article is from the blog be3.sk

Privacy policy
Contact