Wpływ sztucznej inteligencji na publikowanie naukowe: Wyzwania i obietnice

Nadejście sztucznej inteligencji zakłóciło wiele dziedzin, a publikowanie naukowe nie stanowi wyjątku. W miarę jak badacze zmagają się z rosnącą presją publikacji w renomowanych czasopismach naukowych, coraz częściej zwracają się ku narzędziom AI, takim jak ChatGPT, w poszukiwaniu pomocy. Jednak pomimo obietnic związanych z możliwością pomocy sztucznej inteligencji w zadaniach takich jak pisanie artykułów przeglądowych, istnieją również znaczące wyzwania, które należy pokonać.

Dr. Melissa Kacena, Wiceprzewodnicząca Katedry Chirurgii Ortopedycznej na Uniwersytecie Medycznym w Indianie, zauważyła implikacje AI w publikowaniu naukowym. Opracowała zasade, która pozwala identyfikować potencjalnie wygenerowane przez AI artykuły: jeśli losowo wybrane odnośniki zawarte w artykule zawierają błędy, odrzuca go. To podkreśla kluczowe wyzwanie związane z treścią generowaną przez AI – zapewnienie dokładności.

Aby zbadać możliwości ChatGPT, Dr. Kacena przeprowadziła badanie z udziałem dziewięciu studentów i programu AI. Uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy: jedna grupa studentów pisała artykuły przeglądowe, kolejna grupa korzystała z generowanych przez ChatGPT artykułów, a ostatnia grupa wykorzystywała kombinację współpracy ludzko-sztucznej. Efekty uzyskanych artykułów były oceniane pod kątem mierników takich jak dokładność, czytelność i odpowiednie użycie języka.

Badanie przyniosło zaskakujące wyniki. Choć artykuły napisane przez ChatGPT były dobrze napisane i łatwiejsze w odbiorze niż te studenckie, aż do 70% odnośników było błędnych lub nawet fikcyjnych. Plagiat był również bardziej powszechny w artykułach generowanych przez AI. Pokazuje to ograniczenia sztucznej inteligencji, ponieważ brakuje jej zdolności do dostrzegania i weryfikowania informacji na tym samym poziomie zrozumienia co ludzie.

Jednak istniały także pewne zalety artykułów wygenerowanych przez AI. Algorytm okazał się szybszy i bardziej efektywny w przetwarzaniu wymaganych danych, a jego gramatyka była generalnie lepsza w porównaniu do studentów. Niemniej jednak, AI borykała się z odpowiedniością języka, często stosując kwieciste i nieodpowiednie frazowanie dla czasopism naukowych.

Badanie podkreśla znaczenie informacji zwrotnej w poprawianiu treści generowanych przez AI. Kiedy studenci udzielali opinii na temat pracy ChatGPT, program kontynuował proces uczenia się i poprawy. Wskazuje to, że przy właściwym programowaniu i szkoleniu AI można udoskonalać i uczynić je wartościowym narzędziem dla badaczy, wspierającym w podsumowaniu danych i graficznych przedstawieniach.

Mimo wyzwań, Dr. Kacena uważa, że AI ma swoje miejsce w publikowaniu naukowym. Poprzez rozwiązywanie problemów takich jak wątpliwe odnośniki i plagiat, narzędzia AI, takie jak ChatGPT, mogą potencjalnie usprawnić proces pisania i dostarczać cenne naukowe spostrzeżenia. Niemniej jednak, zachowanie etycznego i świadomego podejścia do użytkowania AI pozostaje kluczowe.

Podsumowując, w miarę jak sztuczna inteligencja nadal zakłóca publikowanie naukowe, badacze muszą radzić sobie z wyzwaniami zapewnienia dokładności i odpowiedniości treści generowanych przez AI. Z dalszym rozwojem i udoskonaleniem, AI może stać się niezbędnym narzędziem dla badaczy, ułatwiając proces pisania i poszerzając wiedzę naukową.

The source of the article is from the blog radiohotmusic.it

Privacy policy
Contact