Przedstawienie NeoChromVG GPU: rewolucja w optymalizacji grafiki na mikrokontrolerach

Mikrokontrolery od dawna były wykorzystywane ze względu na swoją wydajność i niskie zużycie energii, ale jeśli chodzi o optymalizację grafiki, istniały pewne ograniczenia. Jednak STMicroelectronics łamie teraz nowe bariery ogłaszając NeoChromVG GPU – pierwszy akcelerator grafiki wektorowej dla mikrokontrolerów ogólnego zastosowania.

NeoChromVG GPU rozwija sukces Neochrom GPU wprowadzonego w 2023 roku, i podnosi grafikę wektorową na wyższy poziom poprzez wprowadzenie jednostki sprzętowej, która przyspiesza obliczenia grafiki wektorowej, takie jak krzywe kwadratowe Béziera i teselacja Béziera. Ta ulepszona funkcja umożliwia szybkie rysowanie grafiki wektorowej na ekranach, redukując zużycie pamięci systemów wbudowanych.

Jednym z głównych powodów, dla których ST zdecydowało się na opracowanie tej konkretnej własności intelektualnej sprzętu (hardware IP), jest rosnące zapotrzebowanie klientów na zmniejszenie zależności od zewnętrznych modułów flash. Ze względu na oczekiwany wzrost zmienności i wyższe ceny na rynku pamięci w najbliższych latach, wiele firm szuka alternatyw dla zewnętrznych układów NAND, a GPU NeoChromVG oferuje wiarygodne rozwiązanie.

Integrując GPU NeoChromVG z nowymi mikrokontrolerami STM32U5G9 i STM32U5F9, ST stworzyło potężne narzędzie umożliwiające programistom optymalizację interfejsów użytkownika. Dzięki 3MB pamięci RAM i 4MB podwójnego banku pamięci flash, te mikrokontrolery umożliwiają niektórym firmom przejście do projektu jednoczipowego bez konieczności użycia zewnętrznej pamięci. Dla innych, większa pamięć wewnętrzna i obsługa grafiki wektorowej umożliwiają użycie mniejszych układów NAND, upraszczając projektowanie PCB i redukując koszty.

Aby zapewnić programistom łatwe przyjęcie grafiki wektorowej, ST udostępnia narzędzia do szybkiego prototypowania, takie jak STM32U5G9J-DK i STM32U5G9J-DK2, wraz z demonstracją interfejsu użytkownika prezentującą możliwości grafiki wektorowej. Wspólnik ST, Riverdi, także oferuje model z STM32U5G9, aby dodać wsparcie dla programistów korzystających z akceleratora grafiki wektorowej.

Ten przełom w optymalizacji grafiki opiera się na sukcesie Chrom-ART, 2D akceleratora ST zainstalowanego w poprzednich mikrokontrolerach STM32. NeoChromGPU idzie jeszcze dalej, oferując większą gamę optymalizacji i obsługując animacje. To, co kiedyś wymagało karty graficznej komputera stacjonarnego, teraz można osiągnąć na mikrokontrolerze.

Dzięki integracji GPU NeoChromVG z ekosystemem TouchGFX, programiści mogą bezproblemowo włączyć tę nową technologię do swoich projektów. TouchGFX Designer, Simulator i Generator zostały zaktualizowane, aby wspierać GPU NeoChromVG, prezentując jego wpływ na częstotliwość klatek (frame rate) i oferując spójny ekosystem dla programistów.

GPU NeoChromVG jest znaczącym krokiem naprzód w optymalizacji grafiki dla mikrokontrolerów. Dzięki możliwościom redukcji zużycia pamięci przez programistów i wykorzystaniu grafiki wektorowej, STMicroelectronics umożliwia tworzenie bardziej zintegrowanych i efektywnych systemów wbudowanych.

FAQ:

1. Co to jest GPU NeoChromVG?
GPU NeoChromVG jest pierwszym akceleratorem grafiki wektorowej specjalnie zaprojektowanym dla mikrokontrolerów ogólnego zastosowania. Przyspiesza obliczenia grafiki wektorowej, umożliwiając szybkie rysowanie grafiki wektorowej na ekranach i redukcję zużycia pamięci systemów wbudowanych.

2. Jak GPU NeoChromVG korzystnie wpływa na programistów?
Dzięki integracji GPU NeoChromVG z mikrokontrolerami takimi jak STM32U5G9 i STM32U5F9, programiści mogą optymalizować interfejsy użytkownika i zmniejszyć zależność od zewnętrznych modułów flash. To otwiera możliwość projektowania jednoczipowych rozwiązań, używania mniejszych układów NAND, uproszczenia projektowania PCB i redukcji kosztów.

3. Jakie narzędzia i wsparcie są dostępne dla programistów?
ST udostępnia narzędzia do szybkiego prototypowania, takie jak STM32U5G9J-DK i STM32U5G9J-DK2, wraz z demonstracją interfejsu użytkownika prezentującą możliwości grafiki wektorowej. Wspólnik ST, Riverdi, oferuje także model z STM32U5G9, aby wspierać programistów korzystających z akceleratora grafiki wektorowej.

Definicje:

1. Mikrokontrolery: Małe systemy komputerowe na jednym chipie, które są zaprojektowane do kontroli systemów wbudowanych.

2. Grafika wektorowa: Rodzaj grafiki komputerowej, która wykorzystuje jednostki geometryczne, takie jak punkty, linie i krzywe, do reprezentowania obrazów.

3. Krzywe Béziera: Matematyczny model używany do reprezentowania gładkich krzywych w grafice komputerowej poprzez określenie punktów kontrolnych.

4. Teselacja Béziera: Proces podziału krzywej Béziera lub powierzchni na mniejsze składniki w celu poprawienia renderowania.

5. Zewnętrzne moduły flash: Dodatkowe moduły pamięci, które są podłączane zewnętrznie do mikrokontrolera w celu rozszerzenia jego pojemności pamięciowej.

6. Własność intelektualna sprzętu (hardware IP): Własność intelektualna związana z podzespołami sprzętowymi, takimi jak projekty, patenty i procesy.

7. NAND: Rodzaj technologii pamięci nieulotnej powszechnie stosowany w urządzeniach pamięci flash.

8. Projektowanie PCB: Proces projektowania płytek drukowanych, które łączą i wspierają komponenty elektroniczne.

9. Częstotliwość klatek (Frame Rate): Częstotliwość, z jaką obrazy są wyświetlane na ekranie, zazwyczaj mierzona w klatkach na sekundę (FPS).

Powiązane linki:
– STMicroelectronics
– TouchGFX
– Riverdi

The source of the article is from the blog regiozottegem.be

Privacy policy
Contact