Podstępne samochody: Czy samochody autonomiczne można oszukać?


Samochody autonomiczne stały się technologicznym cudem, polegając na zaawansowanych systemach czujników i potężnych komputerach, aby poruszać się i prowadzić autonomicznie. Te pojazdy wykorzystują kombinację kamer, radarów i czujników Lidar, aby zbierać dane o otoczeniu, co umożliwia im podejmowanie świadomych decyzji na drodze. Jednak najnowsze badania pokazują, że tak jak systemy AI, samochody autonomiczne mogą być oszukane albo „halucynować”, widząc rzeczy, których tam nie ma.

Inżynierowie z Uniwersytetu Duke opracowali system znanego jako „MadRadar”, który może manipulować radarowymi czujnikami samochodu i wprowadzać w błąd, aby widział fałszywe obiekty lub nawet ukrywał prawdziwe. Zespół pod kierownictwem profesorów Miroslava Pajica i Tingjuna Chena udowodnił, że mogą stworzyć „fantomowy samochód”, który pojawia się nagle, zmieniać położenie istniejących pojazdów lub ukrywać obecność innych samochodów w całości.

Metoda ataku wykorzystywana przez MadRadar polega na najpierw wykryciu parametrów radaru samochodu, co można osiągnąć w ciągu kilku sekund. Po poznaniu parametrów system może dostosować i przesyłać wprowadzające w błąd sygnały do radaru wybranego pojazdu, powodując, że ten błędnie interpretuje swoje otoczenie. W jednym scenariuszu samochód „ofiara” uwierzył, że inny samochód zbacza na jego stronę, co potencjalnie mogło skutkować niebezpieczną kolizją lub nieprzewidywalnymi manewrami jazdy.

Te badania uwidaczniają znaczącą podatność systemów czujników pojazdów autonomicznych, zwłaszcza radaru. Chociaż dodanie systemów losujących do parametrów radaru i wprowadzenie zabezpieczeń mających na celu wykrywanie takich ataków mogłoby zapewnić pewną ochronę, konieczne są dalsze środki zapewniające bezpieczeństwo i niezawodność samochodów autonomicznych.

Konsekwencje wykraczają poza branżę motoryzacyjną, ponieważ podobne ataki mogą potencjalnie być stosowane w różnych maszynach, które polegają na technologii radarowej. Prof. Pajic sugeruje, że te wyniki mają szersze implikacje dla technologii dronów, szczególnie w przypadku scenariuszy dotyczących działań poszukiwawczo-ratowniczych lub rozpoznawczych.

W miarę jak technologia nadal posuwa się do przodu, niezwykle ważne jest, żeby badacze, producenci samochodów i decydenci zdawali sobie sprawę z tych podatności i opracowywali skuteczne mechanizmy obronne. Badania ukazujące możliwości MadRadar zostaną przedstawione na sympozjum dotyczącym bezpieczeństwa systemów sieciowych i rozproszonych w 2024 roku, stanowiąc wyraziste ostrzeżenie dla branży, aby przemyśleć projekt i zabezpieczenia systemów radarowych w samochodach autonomicznych i nie tylko.

FAQ dotyczące podatności samochodów autonomicznych:

1. Co to jest MadRadar?
MadRadar to system opracowany przez inżynierów z Uniwersytetu Duke, który może manipulować czujnikami radarowymi w samochodach autonomicznych, aby wprowadzić je w błąd, widząc fałszywe obiekty lub ukrywając prawdziwe.

2. Jak działa MadRadar?
MadRadar najpierw wykrywa parametry radaru samochodu, a następnie wysyła dostosowane sygnały wprowadzające w błąd do radaru danego pojazdu, powodując fałszywą interpretację otoczenia.

3. Jakie są potencjalne konsekwencje ataków MadRadar?
Ataki MadRadar mogą skutkować tym, że samochody autonomiczne dostrzegają obiekty lub pojazdy, które nie istnieją, co potencjalnie prowadzi do niebezpiecznych ryzyk kolizji lub nieprzewidywalnych manewrów jazdy.

4. Czy tylko samochody autonomiczne są podatne na te ataki?
Nie, podobne ataki mogą potencjalnie być stosowane na innych maszynach korzystających z technologii radarowej, takich jak drony.

5. Jak można zabezpieczyć się przed tymi podatnościami?
Chociaż dodanie systemów losujących do parametrów radaru i wprowadzenie zabezpieczeń może zapewnić pewną ochronę, potrzebne są dalsze środki, aby zagwarantować bezpieczeństwo i niezawodność samochodów autonomicznych i innych maszyn korzystających z radaru.

6. Jakie są szersze implikacje tej pracy badawczej?
Te wyniki mają implikacje poza branżą motoryzacyjną, szczególnie dla technologii dronów i scenariuszy dotyczących działań poszukiwawczo-ratowniczych lub rozpoznawczych.

7. Kiedy zostaną zaprezentowane wyniki badania ukazujące możliwości MadRadar?
Badanie zostanie zaprezentowane na sympozjum dotyczącym bezpieczeństwa systemów sieciowych i rozproszonych w 2024 roku.

Definicje:
– Samochody autonomiczne: Pojazdy zdolne do poruszania się i jazdy bez udziału człowieka.
– Radar: System wykorzystujący fale radiowe do wykrywania położenia, prędkości i innych cech obiektów.
– Lidar: Czujnik wykorzystujący wiązki laserowe do pomiaru odległości i tworzenia szczegółowych map otoczenia.
– Sygnały wprowadzające w błąd: Sygnały zaprojektowane do wprowadzania w błąd lub oszukania czujników radarowych w samochodach autonomicznych.

The source of the article is from the blog radardovalemg.com

Privacy policy
Contact