Challenges in Online Information Literacy

Wyzwania związane z umiejętnościami informacyjnymi w internecie

Start

Wielu użytkowników mediów społecznościowych ma trudności z identyfikacją sztucznej inteligencji, wynika z ostatniego badania. Tempo, w jakim postępuje umiejętność czytania mediów u dorosłych, nie jest zgodne z szybkim rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji (AI), pozostawiając internautów coraz bardziej podatnymi na dezinformację.

Rok 2022 był przełomowy dla branży sztucznej inteligencji dzięki wprowadzeniu na rynek ChatGPT chatbota i asystenta wirtualnego przez amerykańską organizację badawczą AI, OpenAI. W rezultacie sektor przyciągnął inwestycje w miliardach dolarów, a duże giganty technologiczne oferują coraz to większą gamę takich narzędzi.

Jednak według badania zatytułowanego „Umiejętności czytania mediów dorosłych w 2024 roku” z Uniwersytetu Zachodniego Sydney, pewność użytkowników w swoje umiejętności cyfrowego czytania mediów pozostaje niska. W próbie 4 442 australijskich dorosłych uczestników pytano o umiejętność wykonywania 11 zadań związanych z mediami, wymagających krytycznych i technicznych umiejętności i/lub wiedzy. Średnio respondenci wykazywali pewność tylko w czterech z 11 zadań.

Zdolność rozpoznawania dezinformacji online niewiele się poprawiła od 2021 roku, a tylko 39% respondentów zarówno w 2021, jak i w 2024 roku wyraziło pewność co do swojej zdolności weryfikowania dokładności informacji znalezionych online.

Ostatnie wdrożenie generatywnej sztucznej inteligencji do środowisk online „sprawia, że staje się jeszcze trudniej dla obywateli rozróżnić, komu lub czemu wierzyć online”, jak podkreślono w raporcie.

Wolny rozwój czytania mediów jest szczególnie niepokojący, biorąc pod uwagę, że narzędzia generatywnej AI mogą tworzyć wysokiej jakości fałszywe treści typu deep fake i fake news.

Rozwiązywanie głównych wyzwań w czytaniu informacji online

W miarę jak informacje online zalewają cyfrowy krajobraz, rośnie znaczenie czytania informacji, aby odróżnić wiarygodne źródła od dezinformacji. Podczas gdy poprzedni artykuł podkreślał trudności, z jakimi borykają się użytkownicy w identyfikacji sztucznej inteligencji i dezinformacji online, istnieją dodatkowe istotne aspekty, na które zasługuje uwaga.

Jakie są ważne pytania w czytaniu informacji online?

1. Jak jednostki mogą rozwijać swoje umiejętności krytycznego myślenia, aby efektywnie oceniać informacje online?
2. Jaką rolę odgrywają instytucje edukacyjne w promowaniu czytania mediów wśród studentów?
3. W jaki sposób firmy technologiczne mogą przyczynić się do zwalczania rozprzestrzeniania się dezinformacji online?
4. Jakie kwestie etyczne wynikają z wykorzystania generatywnej AI do tworzenia fałszywych treści typu fake news?

Główne wyzwania i kontrowersje w czytaniu informacji online:

1. Rozprzestrzenianie się dezinformacji: Szybka rozpowszechniania się dezinformacji i fake newsów stanowi znaczne wyzwanie dla cyfrowego czytania informacji. Użytkownicy muszą radzić sobie w morzu sprzecznych informacji, aby odróżnić prawdę.

2. Uprzedzenia algorytmiczne: Algorytmy stosowane przez platformy mediów społecznościowych i wyszukiwarek mogą utrwalać uprzedzenia i bańki informacyjne, wpływając na informacje, do których użytkownicy są wystawieni i potencjalnie wzmacniając dezinformację.

3. Obawy o prywatność: Gromadzenie danych w celu kierowania spersonalizowanymi treściami rodzi obawy dotyczące prywatności, zwłaszcza jeśli chodzi o manipulowanie informacjami w celu wpływania na opinie lub zachowania.

4. Rozbieżności cyfrowe: Disparatyzacja socjoekonomiczna i zróżnicowane poziomy dostępu do technologii przyczyniają się do różnic w poziomach czytania informacji wśród różnych grup demograficznych, pogłębiając istniejące nierówności.

Zalety i wady:

Zalety:
– Wzmocnienie: Poprawa czytania informacji wzmocnia jednostki, umożliwia podejmowanie świadomych decyzji, krytyczne zaangażowanie się w treści online oraz ochronę przed dezinformacją.
– Obywatelstwo cyfrowe: Wzmacnianie czytania informacji kształtuje odpowiedzialne obywatelstwo cyfrowe, wspierając bardziej krytyczne społeczeństwo online.
– Wzmocniona demokracja: Dobrze poinformowana opinia publiczna przyczynia się do zdrowszego społeczeństwa demokratycznego, w którym fakty i dowody są wartościowane ponad fałszywościami.

Wady:
– Przytłaczające informacje: Ogromna ilość online informacji może przytłoczyć użytkowników, sprawiając, że staje się trudne do nawigowania i oceniania wiarygodności źródeł.
– Uprzedzenia poznawcze: Przekonania i uprzedzenia poznawcze ludzi mogą utrudnić im obiektywne ocenienie informacji, co prowadzi do podatności na dezinformację.
– Złożony ekosystem: Dynamiczna i ciągle ewoluująca natura ekosystemu online informacji wymaga ciągłego wysiłku, aby być poinformowanym i zaktualizowanym, co stanowi wyzwanie dla jednostek, aby nadążyć.

Aby uzyskać więcej wskazówek dotyczących zwiększania czytania informacji online i zwalczania dezinformacji, odwiedź The Christian Science Monitor, renomowany źródło zajmujące się zagadnieniami mediowego czytania i cyfrowej umiejętności czytania.

Digital Literacy Skills to Succeed in Learning and Beyond | Yimin Yang | TEDxYouth@GrandviewHeights

Privacy policy
Contact

Don't Miss

AI Model Predicts Crime Trends in Real Time

Model AI przewiduje trendy przestępczości w czasie rzeczywistym

Badacze opracowali przełomowy model sztucznej inteligencji, który ma zdolność prognozowania
The Rise of Ethical Challenges in an AI World

Wzrost wyzwań etycznych w świecie sztucznej inteligencji.

Szereg wprowadzanych w życie wirtualnym plan, którego celem było trafienie