Postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji i bliźniaków cyfrowych napędzają rozwój przemysłu i edukacji

Sztuczna inteligencja (AI) przełamuje bariery i tworzy nowe obszary w różnych sektorach. Maja Škrjanc z Laboratorium Sztucznej Inteligencji przy Instytucie Jožef Stefan podkreśliła postępy w rozwoju cyfrowych bliźniaków. Te wirtualne modele nie są tylko nowością, ale stanowią istotne narzędzia dla produktów, budynków, a nawet całych systemów. Singapur stworzył trójwymiarową cyfrową replikę kraju, a Słowenia podąża za nim z podobnymi projektami mającymi na celu efektywne zarządzanie krytyczną infrastrukturą.

Dodatkowo, jednostki mogą teraz generować swoje cyfrowe bliźniaki mediów społecznościowych, wykorzystując zaawansowane technologie AI, aby odzwierciedlić swoją obecność online. Słowenia obecnie integruje AI, jak ujawnił Tadej Justin, główny naukowiec danych w Medius.si, w ramach tworzenia platformy GamayunAI, zdolnej do zdobywania, przetwarzania, przechowywania i wizualizacji danych w czasie rzeczywistym. Podkreślono znaczenie wysokiej jakości danych w pełnym wykorzystaniu potencjału AI.

Innowacje w dziedzinie AI w medycynie są szczególnie obiecujące, jak omawiał Žiga Špiclin z Laboratorium Technologii Obrazowania na Wydziale Elektrycznym Uniwersytetu w Lublanie. Zajmują się głównie opracowywaniem modeli automatycznej analizy obrazów medycznych – korzyść dla branży zdrowia, zwiększając efektywność procedur diagnostycznych. Podkreślono pilotażowe badania trwające od dekady nad klasyfikacją obrazów rezonansu magnetycznego w stwardnieniu rozsianym, gdzie celem jest ocena i przewidywanie postępów choroby.

Wpływ AI na edukację był punktem głównych dyskusji. Andrej Kos, kierownik Laboratorium Telekomunikacji na Wydziale Elektrycznym, przewiduje zmianę w kierunku uczenia wspomaganego przez AI. Ta zmiana paradigmowa oczekuje, że profesorowie przekształcą się w fasylitatorów kreatywności i myślenia krytycznego, wspierając studentów w rozróżnianiu jakości treści. Przekaz był jasny: umocnienie młodzieży narzędziami AI ostatecznie skieruje ich ekspertyzę ku praktycznym, przemysłowym zastosowaniom.

Poznawczą rundę stołową, pod przewodnictwem Vitomira Štruci, profesora i badacza w Laboratorium Inteligencji Maszynowej, zorganizowano podczas inauguracyjnego gali Wydziału Elektrycznego „Symfonia Elektrotechniki+’. Wydarzenie, które ujrzało także rozdanie nagród Elektra+ przez Dziekana Marko Topiča, obchodziło współprace między akademią a partnerami przemysłowymi, doceniając podmioty takie jak Telekom Slovenije i Elektroinštitut Milan Vidmar za sukces w partnerstwach, a agencję IPPR za wkład w promocję elektrotechniki.

Dodatkowe fakty:

AI i cyfrowe bliźniaki coraz częściej są wykorzystywane do optymalizowania operacji biznesowych, poprawy zarządzania cyklem życia produktu oraz poprawy doświadczeń klienta. Cyfrowy bliźniak to dynamiczna, zaktualizowana wirtualna reprezentacja obiektu lub systemu fizycznego przez cały okres jego życia, używana do symulacji, analizy i kontroli. Zastosowanie AI w tym kontekście umożliwia przewidywanie konserwacji, oszczędności energetyczne i identyfikację potencjalnych problemów przed ich wystąpieniem.

Ponadto postępy w dziedzinie AI tworzą nowe możliwości zawodowe, równocześnie stawiając wyzwania związane z przesiedleniem siły roboczej i etycznym wykorzystaniem technologii. Zatem edukacja z zakresu AI jest niezbędna nie tylko dla przyszłych profesjonalistów, ale także dla ogółu społeczeństwa, aby zrozumieć i odpowiedzialnie angażować się w te technologie.

Kluczowe pytania i odpowiedzi:

1. Jakie są główne wyzwania związane z AI i cyfrowymi bliźniakami?
Wyzwania obejmują integrację AI z istniejącymi systemami, zapewnienie prywatności i bezpieczeństwa danych, zarządzanie ogromnymi ilościami wygenerowanych danych oraz adresowanie kwestii etycznych, takich jak uprzedzenia w algorytmach AI, przemieszczenie pracowników, oraz problem „czarnej skrzynki”, gdzie decyzje podejmowane przez systemy AI nie są transparentne ani wytłumaczalne.

2. Z jakimi kontrowersjami wiążą się AI?
Kontrowersje obejmują etyczne implikacje podejmowania decyzji przez AI, kwestie nadzoru i prywatności oraz potencjalne wykorzystanie AI w broniach wojennych. Istnieją także debaty wokół wpływu AI na zatrudnienie i gospodarkę oraz regulacji AI.

3. Jak AI wpływa na edukację?
AI zmienia krajobraz edukacyjny, zapewniając spersonalizowane doświadczenia edukacyjne, automatyzując ocenianie, ułatwiając zdalne nauczanie oraz pomagając w zarządzaniu edukacją. Istnieją jednak obawy związane z rozwarstwieniem cyfrowym, prywatnością danych oraz koniecznością adaptacji nauczycieli do nowych ról.

Zalety i wady:

Zalety:

– Cyfrowe bliźniaki mogą znacząco poprawić efektywność, wydajność i zrozumienie systemów i procesów.
– AI w ochronie zdrowia może prowadzić do wcześniejszej i bardziej precyzyjnej diagnostyki, spersonalizowanych planów leczenia oraz lepszych wyników dla pacjentów.
– AI w edukacji może dostosować się do stylów i tempa uczenia poszczególnych studentów, zwiększając zaangażowanie i retencję wiedzy.

Wady:

– Wysokie koszty wdrożenia i złożoność tworzenia systemów cyfrowych bliźniaków i AI.
– Problemy z prywatnością i bezpieczeństwem wynikające z gromadzenia i przetwarzania dużych ilości danych.
– Ryzyko wyparcia z rynku pracy w pewnych sektorach oraz konieczność zdobycia nowych umiejętności i szkoleń dla siły roboczej.

W miarę rozwoju AI i cyfrowych bliźniaków istotne jest zachowanie równowagi między innowacją a starannym uwzględnieniem etycznych, społecznych i ekonomicznych skutków.

Mogę polecić odwiedzenie poniższych linków po więcej informacji na temat postępów w dziedzinie AI i powiązanych technologii:

MIT Technology Review – Zapewnia wgląd w nowe technologie.
American Association for Artificial Intelligence – Oferuje zasoby dotyczące rozwoju i badań w zakresie AI.
IBM – Prezentuje technologie AI i cyfrowych bliźniaków.
NVIDIA – Podkreśla wykorzystanie technologii AI i GPU w różnych branżach.

The source of the article is from the blog krama.net

Privacy policy
Contact