Rosyjskie uniwersytety przyjmują różne stanowiska wobec sztucznej inteligencji do pisania dyplomów.

W postępowym działaniu przez Północny (Arktyczny) Federalny Uniwersytet w Arktyce, studentom udzielono zielonego światła do korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w celu pomocy w tworzeniu nawet do 40% ich pracy dyplomowej.

W innych miejscach, Wyższa Szkoła Ekonomiczna (HSE) stawia wyzwanie swoim studentom, aby włączyli sieci neuronowe w przygotowanie swoich końcowych prac dyplomowych. Zainicjowano konkurs, aby ocenić skuteczność, z jaką studenci wykorzystują narzędzia oparte na modelach generatywnych w swoich praca nad obroną w 2024 roku. Uczestniczący studenci muszą udokumentować konkretne zastosowane narzędzia AI, cele, jakie wyznaczyli, oraz czy udało im się je osiągnąć.

Na Uniwersytecie ITMO panuje zrozumienie wśród edukatorów, że jeśli absolwent będzie mógł tworzyć kod z pomocą AI, to osiągnięcie to kwalifikuje go do uzyskania tytułu licencjata.

Jednakże, ​​AI w pracy akademickiej była kontrowersyjna. Przypadek, który wywołał debatę miał miejsce półtora roku temu, gdy Aleksander Zhdan, student Rosyjskiego Uniwersytetu Państwowego Humanistycznego (RSUH), zgłosił, że napisał całą swoją pracę dyplomową, korzystając z algorytmu sieci neuronowej, którą sam zaprogramował. Po tym wyjawieniu użycie AI w pracy dyplomowej zostało zabronione w tej instytucji.

Z kolei, odpowiedź od VOENMEH była wyraźnie krytyczna wobec integracji AI w pracy akademickiej. Władze VOENMEH twierdzą, że praca kwalifikacyjna powinna być niezależnym wysiłkiem studenta pod nadzorem opiekuna akademickiego, potwierdzającym wiedzę studenta. Uważają, że jakiekolwiek użycie AI doprowadziłoby do tego, że student musiałby obszernie przeanalizować swoją pracę dyplomową.

Kluczowe pytania i odpowiedzi:

Jakie są stanowiska różnych rosyjskich uniwersytetów w sprawie korzystania z AI w pisaniu prac dyplomowych?
Stanowiska różnią się: Północny (Arktyczny) Federalny Uniwersytet pozwala na użycie do 40% zawartości wygenerowanej przez AI w pracach dyplomowych, HSE promuje używanie AI poprzez konkurs, Uniwersytet ITMO akceptuje pracę z pomocą AI jako kwalifikującą, RSUH zakazał jej użycia po kontrowersji, podczas gdy VOENMEH jest bardzo krytyczny wobec AI w pisaniu prac akademickich.

Jakie są główne wyzwania związane z korzystaniem z AI w pisaniu prac akademickich?
Zapewnienie integralności akademickiej, utrzymanie jakości nauki oraz wyzwanie właściwej oceny wkładu studenta w porównaniu z tym z AI stanowią centralne kwestie. Dodatkowo pojawia się wyzwanie dostosowania kryteriów akademickich do nowych technologii bez naruszenia standardów edukacyjnych.

Jakie kontrowersje wzbudziło użycie AI w pisaniu prac dyplomowych?
W RSUH student ukończył pracę z wykorzystaniem samoprogramowanej sieci neuronowej, co doprowadziło do zakazu używania AI w pracy dyplomowej z obaw o integralność akademicką. Podkreśla to szerską debatę na temat roli AI w edukacji i znaczenia ludzkiego wysiłku w osiągnięciach akademickich.

Zalety AI w pisaniu akademickim:
– Pomaga w analizie danych oraz przeglądzie literatury.
– Może pomóc studentom skoncentrować się na analizie krytycznej i interpretacji.
– Może zachęcać do rozwoju nowych metod badań.
– Może służyć jako narzędzie nauki umiejętności związanymi z AI i nauką danych.

Wady AI w pisaniu akademickim:
– Potencjalnie osłabia rozwój samodzielnych umiejętności badawczych.
– Narusza kwestie oryginalności pracy studenta.
– Powoduje trudności w dokładnej ocenie wyników studenta.
– Może obniżyć postrzeganą wartość kwalifikacji akademickich.

Odniesienia:
Dla najnowszych postępów i debat w dziedzinie sztucznej inteligencji: AI.org
Dla ogólnych informacji na temat rosyjskiego szkolnictwa wyższego: Edu.ru

Należy wziąć pod uwagę, że decyzja o integrowaniu AI w edukację wyższą różni się znacznie między instytucjami i dziedzinami nauki. Znalezienie równowagi między użyciem AI jako narzędzia a zapewnieniem, że studenci zachowują istotne umiejętności tradycyjnie kojarzone z pracą dyplomową, jest delikatne. Różne rosyjskie uniwersytety ilustrują spektrum możliwych stanowisk, odzwierciedlając globalne debaty na temat roli technologii w edukacji.

Privacy policy
Contact