Przyszłość sztucznej inteligencji w fizyce medycznej: Wspomaganie klinicznie wykwalifikowanych fizyków medycznych

Sztuczna inteligencja (SI) rewolucjonizuje dziedzinę fizyki medycznej, oferując niezrównane możliwości poprawy diagnozy i leczenia poprzez przetwarzanie ogromnych ilości danych. W miarę jak narzędzia oparte na SI zyskują coraz większą popularność w branży medycznej, klinicznie wykwalifikowani fizycy medyczni (KWFM) mają kluczową rolę do odegrania w zapewnianiu bezpiecznego i efektywnego wdrożenia tych narzędzi.

Aby odpowiedzieć na wyzwania, z którymi KWFM spotykają się obecnie i w przyszłości, Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (MAEA) opublikowała przełomowy dokument orientacyjny pod tytułem „Sztuczna Inteligencja w Fizyce Medycznej: Role, Odpowiedzialność, Edukacja i Szkolenie klinicznie kwalifikowanych fizyków medycznych” z okazji Międzynarodowego Dnia Fizyki Medycznej. Opracowany we współpracy z Amerykańskim Stowarzyszeniem Fizyków Medycyny (AAPM), publikacja ta opisuje role i odpowiedzialności KWFM w wykorzystywaniu narzędzi SI w medycynie radiacyjnej.

Dokument orientacyjny podkreśla konieczność posiadania przez KWFM niezbędnych kompetencji do pracy z technologiami opartymi na SI. Proponuje moduł elektywny, który powinien być uwzględniony w programach akademickich dla absolwentów, a także zaleca kontynuowanie działań rozwoju zawodowego, aby lekarze byli na bieżąco z najnowszymi osiągnięciami. Dokument podkreśla również kilka obszarów w dziedzinie obrazowania medycznego i radioterapii, w których można zastosować narzędzia SI, takie jak optymalizacja przepływu pracy, oszacowanie dawki i personalizacja decyzji terapeutycznych.

Jako integralni członkowie zespołów opieki zdrowotnej wielodyscyplinarnych, KWFM stanowią połączenie między złożonymi narzędziami technologicznymi a wymaganiami klinicznymi. Wraz ze wzrostem popularności rozwiązań opartych na SI, to KWFM będą odpowiedzialni za walidację i zapewnienie bezpiecznego korzystania z tych narzędzi, a także za zapewnienie kontroli jakości. Będą ścisła współpracować z lekarzami w celu rozwiązywania wszelkich odchyleń wydajnościowych i udzielania ekspertyzy w kwestiach jakości i bezpieczeństwa.

Biorąc pod uwagę potrzebę aktualizacji wiedzy i szkolenia, Mauro Carrara, Dyrektor Sekcji Dozymetrii i Fizyki Promieniowania Medycznego w MAEA, podkreśla znaczenie dokumentu orientacyjnego jako punktu wyjścia do opracowania programu nauczania, który spełni zmieniające się wymagania fizyków medycznych. Od momentu jego opublikowania publikacja zdobyła znaczną uwagę, osiągając ponad 6600 wyświetleń w zaledwie trzy tygodnie.

Aby dalej wzmocnić umiejętności i wiedzę KWFM w wykorzystywaniu SI, MAEA i Międzynarodowe Centrum Teoretycznej Fizyki Abdusa Salama zorganizowały wspólne warsztaty na temat Sztucznej Inteligencji dla Fizyków Medycznych. Te kompleksowe warsztaty zapewniły uczestnikom z 50 krajów teoretyczne podstawy dotyczące sieci neuronowych, uczenia maszynowego, uczenia głębokiego i zarządzania danymi. Praktyczne sesje szkoleniowe umożliwiły uczestnikom zastosowanie zdobytej wiedzy i zdobycie praktycznego doświadczenia w ocenie i wykorzystaniu technologii SI w medycynie promieniowania.

Darko Stojanovic, fizyk medyczny z Serbii, wyraził swoje zapał do podzielenia się nową wiedzą z kolegami, podkreślając znaczenie odpowiedniego wdrożenia, walidacji, użytkowania i kontroli jakości narzędzi SI zarówno w aspekcie klinicznym, jak i naukowym.

W miarę jak SI nadal się rozwija w dziedzinie fizyki medycznej, dokumenty orientacyjne i warsztaty oferowane przez organizacje takie jak MAEA i AAPM odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu, że KWFM będą wyposażeni w niezbędne umiejętności i wiedzę umożliwiające wykorzystanie potencjału SI i napędzanie innowacji w diagnozie i leczeniu.

FAQ

1. Jakie jest znaczenie sztucznej inteligencji (SI) w fizyce medycznej?
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje dziedzinę fizyki medycznej, oferując niezrównane możliwości poprawy diagnozy i leczenia poprzez przetwarzanie ogromnych ilości danych.

2. Jaka jest rola klinicznie wykwalifikowanych fizyków medycznych (KWFM) w wykorzystywaniu narzędzi SI?
KWFM odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu bezpiecznego i efektywnego wdrożenia narzędzi opartych na SI w branży medycznej. Stanowią połączenie między złożonymi narzędziami technologicznymi a wymaganiami klinicznymi, walidując użytkowanie narzędzi SI i utrzymując kontrolę jakości.

3. Jakim dokumentem orientacyjnym objęci są KWFM?
Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (IAEA) opublikowała przełomowy dokument orientacyjny pod tytułem „Sztuczna Inteligencja w Fizyce Medycznej: Role, Odpowiedzialność, Edukacja i Szkolenie klinicznie kwalifikowanych fizyków medycznych”.

4. Jakie są kluczowe zalecenia dokumentu orientacyjnego?
Dokument orientacyjny proponuje uwzględnienie modułu elektwniczego na temat SI w programach akademickich dla absolwentów i zaleca kontynuowanie działań rozwoju zawodowego, aby lekarze byli na bieżąco. Podkreśla również obszary, w których narzędzia SI mogą być stosowane, takie jak optymalizacja przepływu pracy, oszacowanie dawki i personalizacja decyzji terapeutycznych.

5. Jakie są role i odpowiedzialności KWFM w wykorzystywaniu narzędzi SI?
KWFM odpowiadają za walidację i zapewnienie bezpiecznego użytkowania narzędzi SI oraz utrzymanie kontroli jakości. Ścisłe współpracują z lekarzami w celu rozwiązywania odchyleń wydajnościowych i udzielania ekspertyzy w kwestiach jakości i bezpieczeństwa.

Definicje

1. Sztuczna inteligencja (SI): Symulacja procesów inteligencji ludzkiej przez maszyny, zwłaszcza systemy komputerowe, w celu wykonywania zadań, które normalnie wymagałyby inteligencji człowieka.

2. Klinicznie wykwalifikowani fizycy medyczni (KWFM): Specjaliści posiadający wiedzę z zakresu stosowania fizyki w medycynie. Są przeszkoleni w zagwarantowaniu bezpiecznego i dokładnego użycia promieniowania w diagnostyce i leczeniu.

3. Kompetencje: Wiedza, umiejętności, zdolności i zachowania niezbędne do skutecznego wykonywania określonego zadania lub roli.

4. Medycyna radiacyjna: Wykorzystanie promieniowania w celach medycznych, w tym diagnostyki i leczenia.

Sugerowane powiązane linki