W miarę jak autonomiczne pojazdy pojawiają się na naszych drogach, skupiamy się zwykle na potencjalnych poprawach bezpieczeństwa drogowego i zmniejszeniu liczby ofiar. Jednak istnieje jeszcze jedny ważny aspekt, który często jest pomijany – bezpieczeństwo osobiste.
Globalny rynek autonomicznych pojazdów jest już warty 54 miliardy dolarów i przewiduje się, że w ciągu siedmiu najbliższych lat wzrośnie dziesięciokrotnie. Dzięki postępom w wysoko zaawansowanych sztucznej inteligencji (AI), technologii LiDar i radarów, istnieje obecnie sześć poziomów automatyzacji w technologii wspomagającej kierowcę. W Wielkiej Brytanii jedynym systemem oznaczonym jako Poziom 2 jest BlueCruise firmy Ford, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych już istnieją autonomiczne pojazdy Poziomu 4.
Jednym z głównych powodów wprowadzenia samochodów autonomicznych jest wyeliminowanie błędów ludzkich podczas prowadzenia i poprawa bezpieczeństwa na drogach. Badania wykazują, że samochody autonomiczne są znacznie rzadziej zaangażowane w kolizje niż te prowadzone przez ludzi. Waymo, firma zależna od Alphabetu i Cruise, inna firma zajmująca się autonomicznym prowadzeniem samochodów, obie doniosły o zmniejszeniu liczby wypadków z udziałem autonomicznych samochodów w porównaniu do tradycyjnych samochodów z kierowcą. Waymo odnotowało 85-procentowy spadek liczby wypadków powodujących obrażenia i 57-procentowy spadek liczby wypadków zgłaszanych policji na przestrzeni ponad siedmiu milionów przejechanych mil.
Jednakże branża ta wciąż stoi przed wyzwaniami. Po tym, jak samochód autonomiczny Cruise potrącił pieszą w San Francisco, California Department of Motor Vehicles wstrzymało jego działalność. Choć tego rodzaju incydenty przyciągają dużą uwagę, ważne jest zrozumienie, że liczba śmiertelnych ofiar pieszych spowodowanych incydentami drogowymi tylko w samej Wielkiej Brytanii jest zdecydowanie wyższa. Te zdarzenia stawiają pytania dotyczące równowagi między rozwijaniem technologii autonomicznych a rozwiązywaniem problemów dotyczących bezpieczeństwa.
Mimo tych wyzwań, dążenie do autonomicznych pojazdów trwa. Waymo niedawno ogłosiło, że ich autonomiczne samochody zaczną jeździć po autostradach w Phoenix, co dowodzi ich pewności w zdolności technologii. A osoby, które miały okazję doświadczyć autonomicznych pojazdów na własnej skórze, często uważają je za bezpieczne i niezawodne. Abhishek Sampat, dyrektor ds. EV w BCA i były menedżer ds. innowacji w dziedzinie badań i technologii w Jaguar Land Rover, pochwalił pojazdy Waymo za ich zdolność do poruszania się po ulicach i przestrzegania przepisów drogowych w bezpieczny sposób.
Chociaż autonomiczne pojazdy mają ogromny potencjał do poprawy bezpieczeństwa drogowego, ważne jest uwzględnienie obaw związanych z bezpieczeństwem osobistym i znalezienie równowagi między przyjęciem tej technologii a wprowadzeniem odpowiednich regulacji. Wraz z nadejściem przyszłości z autonomicznymi pojazdami, musimy nadal stawiać bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg na pierwszym miejscu.
FAQ:
P: Na czym skupiają się autonomiczne pojazdy na drogach?
O: Skupiają się głównie na potencjalnych poprawach bezpieczeństwa drogowego i zmniejszeniu liczby ofiar.
P: Ile wynosi obecna wartość światowego rynku autonomicznych pojazdów?
O: Obecnie światowy rynek autonomicznych pojazdów jest warty 54 miliardy dolarów.
P: Jak rozwijać się ma rynek autonomicznych pojazdów w ciągu najbliższych siedmiu lat?
O: Rynek ma wzrosnąć dziesięciokrotnie w ciągu najbliższych siedmiu lat.
P: Ile poziomów automatyzacji obecnie istnieje w technologii wspomagającej kierowcę?
O: Obecnie istnieje sześć poziomów automatyzacji w technologii wspomagającej kierowcę.
P: Która firma w Wielkiej Brytanii ma system autonomicznego prowadzenia na poziomie 2?
O: Jedynym oznaczonym systemem Poziomu 2 w Wielkiej Brytanii jest BlueCruise firmy Ford.
P: Który poziom autonomicznych pojazdów jest obecnie stosowany w Stanach Zjednoczonych?
O: W Stanach Zjednoczonych już stosuje się autonomiczne pojazdy poziomu 4.
P: Jak samochody autonomiczne wypadają w porównaniu do tradycyjnych pojazdów kierowanych przez człowieka pod względem kolizji?
O: Badania wykazują, że samochody autonomiczne są znacznie rzadziej zaangażowane w kolizje niż pojazdy kierowane przez człowieka.
P: Jakie spadki wskaźników wypadków zgłosiło Waymo?
O: Waymo zgłosiło 85-procentowy spadek liczby wypadków powodujących obrażenia i 57-procentowy spadek liczby wypadków zgłaszanych policji na przestrzeni ponad siedmiu milionów przejechanych mil.
P: Jakie zdarzenie spowodowało wstrzymanie działalności Cruise przez California Department of Motor Vehicles?
O: W wyniku potrącenia pieszej przez samochód autonomiczny Cruise w San Francisco, działalność firmy została wstrzymana.
P: Jakie główne obawy wynikają z incydentów, takich jak ten zaangażowaniu Cruise?
O: Zdarzenia takie stawiają pytania dotyczące równowagi między rozwijaniem technologii autonomicznych a rozwiązywaniem problemów dotyczących bezpieczeństwa.
P: Jakie ostatnie ogłoszenie dotyczące swoich autonomicznych samochodów ogłosiła firma Waymo?
O: Waymo niedawno ogłosiło, że ich autonomiczne samochody zaczną jeździć po autostradach w Phoenix.
P: Jakie opinie mają osoby, które miały okazję doświadczyć autonomicznych pojazdów na własnej skórze?
O: Uważają je za bezpieczne i niezawodne.
P: Na co należy zwracać uwagę przy adaptacji autonomicznych pojazdów?
O: Ważne jest uwzględnienie obaw dotyczących bezpieczeństwa osobistego i wprowadzenie odpowiednich regulacji.
The source of the article is from the blog newyorkpostgazette.com